Wereldbaan

Mick van den Bree

Mick van den Bree, Erdi verkoopadviseur midden Nederland.

Brede schouders komen bij Erdi goed van pas.

Mick van den Bree is een nieuw gezicht binnen het Erdi team. Na een carrière in het Nederlands Waterpoloteam, trad hij enkele maanden geleden in dienst bij Erdi als verkoopadviseur midden Nederland. De eigenschappen die hij zich in de wereld van de topsport heeft aangeleerd en  zijn brede schouders, komen hem bij Erdi goed van pas.

Jarenlang trainde hij als professional dagelijks in het Nationaal Trainingscentrum in Zeist en bij zijn club GZC Donk in Gouda. Hij reisde met het Nationaal Team door heel Europa en veelvuldig ook daarbuiten. Mick: ”In Nederland kan je als waterpolo professional niet echt je dagelijkse brood verdienen. Ik had het geluk dat ik wat verdiende met bijbaantjes en werd gesteund door mijn familie en mijn club. Enige tijd geleden heb ik daarom moeten besluiten de focus naar de toekomst te moeten verleggen. Ik kreeg de kans een opleiding te volgen bij VVCS, de vereniging voor professionele contractspelers in de sport.  Daar werd ik opgeleid tot accountmanager en  volgde tevens een stage. Kort daarna raakte ik in gesprek met Erdi.”

De regio’s noord en zuid Nederland worden door Erdi vertegenwoordigd door Jan Vellekoop en Richard Doesburg. De regio midden Nederland deden zij tot voor kort samen. Doordat het aantal opdrachtgevers in noord en zuid toeneemt en de producten van Erdi steeds meer persoonlijke aandacht vragen van de verkoopadviseurs, besloot Erdi voor de regio midden Nederland een jonge daadkrachtige verkoopadviseur aan te stellen.  Mick: “Tijdens de eerste gesprekken was er direct een klik met Erdi en de producten en toepassingen spraken mij zeer tot de verbeelding. Na mijn aanstelling als verkoopadviseur, heb ik eerst ‘binnen’ meegedraaid en ben vervolgens veel op stap geweest met Jan en Richard. Wat ik fantastisch vind is  de ruimte die ik krijg voor mijn eigen inbreng.  Erdi onderscheidt zich door kwaliteit en maatwerk  en met die toegevoegde waarde heb je naar de markt toe wel wat in handen. Naast de complete productlijn wil ik me verder gaan specialiseren in fietsparkeersystemen en fietsparkeermanagement. Veel stedelijke gebieden hebben te kampen met een overaanbod van fietsen die gestald moeten kunnen worden in bijvoorbeeld centrumgebieden. Erdi biedt daar moderne en doordachte oplossingen voor.  Aan mij de taak om daarop in te spelen.”

Jan Vellekoop

Jan Vellekoop, Erdi verkoopadviseur Zuid-Nederland en België.

Een baan met veel dimensies en uitdagingen.

Elke dag vertrekt verkoopadviseur Jan Vellekoop vanuit Nieuwerkerk aan den IJssel met een gerichte route op zak. Zijn werkregio betreft het zuiden van Nederland en een deel van België.  Dit is te groot om onvoorbereid op pad te gaan. Zijn gesprekspartners zijn voornamelijk gemeentes en andere overheidsinstellingen, aannemers, architecten en stedenbouwkundigen. Jan vertegenwoordigt Erdi op het gebied van straatmeubilair, verkeerstechniek, wegbebakening en alle technische service- en onderhoudsmogelijkheden.

In 1999 startte Jan als verkoopadviseur bij Erdi. Jan: “Ik kende Richard Doesburg, die toen al in dienst was bij Erdi als verkoopadviseur (Noord/Oost Nederland), omdat we samen de opleiding Nima A Sales volgden. Ik was werkzaam in de (glas)tuinbouw en toe aan een nieuwe uitdaging. Richard wees mij op de vacature bij Erdi en na een paar gesprekken bij Erdi, kon ik aan de slag.” Jaarlijks legt Jan ongeveer 60.000 kilometer af, een keer in de twee weken gaat hij voor het bespreken van de lopende zaken, of de vaste verkoopvergadering naar Erdi,  de rest van de kilometers is hij op weg naar afspraken of aan het pionieren.

Jan: “Wat mijn baan een extra dimensie geeft is het feit dat ik niet alleen standaard producten vertegenwoordig, maar ook maatwerk oplossingen kan bieden. Erdi kan als zelfstandig fabrikant op elke vraag of marktontwikkeling inspelen. Daarnaast werkt Erdi volgens de hoogste kwaliteits-, veiligheids- en duurzaamheids-normen. Dat maakt je een goede gesprekspartners van je opdrachtgevers. Je biedt oplossingen en bent veel meer betrokken bij hun werkzaamheden en projecten.

“Het producten- en dienstenpakket van Erdi is de afgelopen jaren aanzienlijk verbreed en verdiept”, vervolgt Jan. “Er wordt continu gewerkt aan de ont- wikkeling van nieuwe producten, van technologische oplossingen tot vorm en design. We richten ons daarbij ook op steeds meer nieuwe markten.  Dat maakt mijn werk uitdagender. Er moet naast het onderhoud van een fors klantenpakket ook gepionierd worden. Zo ben ik druk met de voorstellen voor  de inrichting van de grote buitenruimte onder de rook van Rotterdam en hebben we inmiddels mogen meewerken aan de inrichting van een aantal campings.”

Jan zijn gevoel voor ambacht en techniek is ook terug te vinden in zijn hobby’s. Hij reviseerde en reconstrueerde met eigen handen een T-Ford uit 1925. Jan: “Die heb ik tot het laatste boutje uit elkaar gehaald en de motor gereviseerd en al het plaatwerk hersteld. Dat heb ik ook met een aantal lelijke eendjes gedaan. Het is een dankbare en leuke hobby, maar dat vind ik ook van lange afstand lopen en windsurfen. De weekenden zijn altijd druk, want naast tijd voor mijn gezin verdiep ik me ook graag  in de oorlogsgeschiedenis en zit ik ook nog in een bestuur van de lokale omroep.”

Renan Besse

Rénan Besse: Chauffeur

Erdi is letterlijk en figuurlijk de helft van mijn leven.

De negenentwintig jarige Rénan Besse werkt al 14 jaar bij Erdi. Op zijn vijftiende startte hij als stagiair bij Erdi. Hij werkte vier dagen per week in het magazijn en volgde één dag per week theorie op school. Na een  jaar nam Erdi Rénan in vaste dienst. Vier jaar geleden kreeg hij de mogelijkheid om binnen Erdi van functie te veranderen. Een uit- daging die hij met twee handen aanpakte.

Rénan: “Ik ben meer een man van de praktijk.  Dus met school had ik het gauw gezien en ik was  blij dat ik de baan kreeg als magazijn medewerker  bij Erdi. Het leuke van dat werk was, dat je ook de montage moest verzorgen van de magazijnvoorraad. Hekken in elkaar zetten, paaltjes afmonteren, klemmen plaatsen. Het was afwisselend werk en  ik had het best naar mijn zin. Ik heb dat elf jaar gedaan. Toen de vaste chauffeur vertrok, werd hij  in eerste instantie vervangen door uitzendkrachten. Maar dat bleek niet te werken, ze kwamen niet opdagen, waren vaak ziek of er was niemand beschikbaar. Ik moest dan invallen. Uiteindelijk hebben ze gevraagd of ik mijn ‘aanhanger’- rijbewijs wilde halen en definitief van het  magazijn wilde overstappen naar de logistiek.  Nu ik erover nadenk werk ik al de helft van  mijn leven bij Erdi.”

Rénan woont op vier minuten bij Erdi vandaan.  “Meestal begin ik ’s morgens om zeven uur, een  half uurtje eerder dan ik officieel verwacht wordt. Omdat ik de hele dag onderweg ben vind ik het  wel leuk om dan eerst een halfuurtje mijn andere collega’s te helpen alvorens zelf op pad te gaan. Doordat ik in het magazijn heb gewerkt weet ik  wat de behoeften en verwachtingen van de klant  zijn bij het afleveren van de materialen. Ik keer  om een uurtje of vier, half vijf terug naar de zaak  om de boel nog even schoon te maken en op  te ruimen.”

Net als alle andere collega’s, levert ook Rénan  zijn bijdrage aan het duurzaamheidsbeleid van Erdi.  “Ze zijn hier erg serieus als het gaat over het goed scheiden van afval, veilig werken en zuinig met energie omgaan. Ik heb net een training zuinig rijden achter de rug. We hebben een zesdelige e-learning cursus gedaan gevolgd door één praktijkdag.  Er wordt dan echt gewerkt aan je rijstijl.

Rénan is een geboren Zaankanter en woont nog steeds in de Zaanstreek. Zijn hobby’s zijn scouting, poolbiljarten, films en muziek. “Eén van de leukste jaarlijkse evenementen op de scouting is Jota, Jamboring on the air. Scouts over de hele wereld leggen dan contact met elkaar via de amateurradio.”

Tot slot wil Rénan nog even kwijt dat hij het enorm naar zijn zin heeft als chauffeur bij Erdi. “Er wordt hier veel gelachen en we halen met collega’s ook wel humoristische streken uit. De directie is recht door zee en je weet daardoor precies wat je aan hen hebt, dat is heel prettig. Wat mij betreft zit ik minimaal nog veertien jaar achter het stuur van  één van de wagens van Erdi.”

Elise Sanders

Elise Sanders: administratief medewerkster

Elise maakt deel uit van het financieel administratieve team van Erdi. Ze volgde aanvankelijk een opleiding tot schoonheidsspecialiste, maar ze kwam er al snel achter  dat haar hart meer uitging naar een functie in de backoffice van een bedrijf. Anderhalf jaar  voor de verhuizing van Erdi naar de Rechte Tocht trad Elise in dienst als telefoniste/receptioniste. Elise is inmiddels bij Erdi doorgegroeid en maakte de groei van een dynamisch bedrijf van dichtbij mee.

In 1999 startte Elise als uitzendkracht bij Erdi. Geïnspireerd door haar zus, die secretaresse is, besloot ze het vak van schoonheidsspecialiste achter zich te laten en zich te storten in de dagelijkse dynamiek van het bedrijfsleven. Elise: ”Ik had net  de cursus telefoniste/receptioniste afgerond, toen  ik hoorde dat Erdi op zoek was naar iemand met deze opleiding. Erdi was toen nog gevestigd op het Sluispad in Zaandam. Die locatie had wel karakter, maar we hebben wel een aardige slag gemaakt  met de verhuizing naar de Rechte Tocht. Toen ik anderhalf jaar bij Erdi werkte, gingen we verhuizen en startte ik ook in een nieuwe functie op de administratie. Nieuwe baan, nieuw kantoor,  nieuw bureau, nieuwe computer, alles nieuw.”

In de periode daarop breidde Erdi haar activiteiten uit, maakte een professionaliseringsslag en groeide in alle opzichten aanzienlijk. Elise: “Maar de sfeer  en onderlinge verhoudingen bleven goed. Ook nu  kan ik het met al mijn collega’s uitstekend vinden. We vormen een hecht team en er heerst een  open en sociale sfeer, met de nodige ruimte  voor ontspanning.”

Elise werkt 24 uur, verdeeld over de hele werkweek. Als getrouwde moeder van een jongen en een meisje, moet ze haar tijd verdelen tussen haar gezin en haar werk. Elise: “Mijn man is zelfstandig ondernemer en is veel aan het werk. Tijdens de vakanties van de kinderen komt de zorg voor de kinderen vaak op mijn schouders neer. Gelukkig  zijn ze bij Erdi flexibel als het dan om de werktijden gaat.” De eerste jaren na de verhuizing verzorgde Elise administratieve taken voor de afdeling wegbebakening, maar sinds 2007 richt zij zich voornamelijk op de administratieve werkzaamheden van het las- en constructiebedrijf van Erdi. Elise: “Ik voel me een echte ‘multitasker’. Ik verzorg de debiteuren- en crediteurenadministratie, inclusief de debiteuren-bewaking. Daarnaast verzorg ik de offertes en maak de betaallijsten klaar. Tevens onderhoud ik de contacten met de klanten voor de financiële afwikkeling van de opdrachten. Lekker drukbezette werkdagen dus, maar ik ga nog steeds met heel veel plezier naar mijn werk. Er hangt in het hele bedrijf een ontspannen, gemoedelijke sfeer en iedereen is gelijk gestemd.”

Richard Vis

Richard Vis: Ontwerp en realisatie bebording

Als we door de borden het bos nog maar zien.

Richard Vis onderbrak ooit zijn timmeropleiding om de dienstplicht te vervullen. Nadat hij aftrad als dienstplichtig militair, ging hij tijdelijk bij Erdi werken totdat hij zijn opleiding kon vervolgen. Bijna twintig  jaar later werkt hij nog steeds bij het bedrijf! Van het afmaken van de timmeropleiding is nooit meer iets gekomen. Na de nodige interne omzwervingen is hij bij Erdi nu verantwoordelijk voor het ontwerp- en de productie van maatwerk verkeers- en bewegwijzeringsborden.

Maatwerk

‘Nederland staat vol met borden, eigenlijk zie je vaak door de borden het bos niet meer’, zegt Richard Vis. ‘Behalve als je ze nodig hebt. Bijvoorbeeld als je parkeert en op zoek bent naar informatie over parkeertijden en -tarieven. Ik houd me dagelijks bezig met het maken van maatwerkborden voor omleidingen, entreeborden bij parken, de bewegwijzering op bijvoorbeeld Schiphol of simpelweg een bord met naam en logo voor een bedrijf. Maar ook de verwijzingsborden tijdens het huwelijk van prins Willem-Alexander en prinses Máxima waren van onze hand. Bij Erdi noemen we dit maatwerk. We leveren natuurlijk ook het complete assortiment standaard verkeersborden. Die hebben we allemaal op voorraad. Maar dat is niet spannend! Mijn passie is om antwoord te geven op speciale vragen van klanten. Ze willen iets communiceren, bijvoorbeeld “Verboden te barbecueën” (Vondelpark, Amsterdam), of “Gericht cameratoezicht”. De klant heeft dan wel een boodschap, maar nog geen idee hoe dit via een bord te communiceren. En daar ligt dan mijn uitdaging. Ik heb een ontwerpprogramma, een folieplotter en een scala aan foliekleuren en mogelijkheden tot mijn beschikking. De snijplotter wordt aan-gestuurd door het ontwerpprogramma van mijn computer en snijdt de tekeningen, letters en andere afbeeldingen uit de folie. Vervolgens zorg ik voor montage van de folie op de juiste ondergrond: een bord of paneel. Voordat ik met uitwerken start, maak ik altijd eerst een ontwerp voor de klant. Het is de kunst om  de boodschap te communiceren met een symbool en een paar woorden. Hoe meer informatie er op een bord staat, des te minder wordt het begrepen’.

Praktijkervaring

Richard toont het bord dat hij ontworpen heeft voor Amsterdam, Stadsdeel West. Het is een bord “Verboden vogels te voederen”. ‘De gemeente heeft nog een aantal aanpassingen doorgegeven en nu kan ik ze gaan  produceren’, aldus Richard. ‘We maken in dit geval een aantal exemplaren extra, want het verleden heeft ons geleerd dat nieuwe ontwerpen door vandalisme zomaar kunnen verdwijnen’.