Gemeente Volendam 

Na een discussie van bijna 40 jaar tussen bewoners, ondernemers en de gemeente is dan eindelijk de haven van Volendam voor verkeer afgesloten. Parkeren voor toeristen en bezoekers is naar de rand van het centrum gebracht en er is een verkeersregeling gekomen voor de noord- en zuidkant van de dijk. Jelle Kaars, beleidsmedewerker verkeer en vervoer begeleidde het traject, dat verkeerstechnisch door Erdi werd uitgevoerd.

Volendam is en blijft een toeristische trekpleister. Jaarlijks bezoekt een miljoen mensen het aantrekkelijke Volendam. Episch centrum van het toerisme is ‘de dijk’ waar voetgangers en gemotoriseerd verkeer elkaar steeds meer in de weg begonnen tezitten. In hun advies spraken de specialisten in mobiliteit Goudappel en Coffeng over een onverantwoorde situatie. Jelle Kaars: “Doorgaans komen er in het seizoen per dag ongeveer 60 à 70 bussen met toeristen. In de bollentijd kan dit oplopen tot ongeveer 200 bussen per dag. Deze bussen reden over de dijk, stopten op de dijk en stonden op fietspaden geparkeerd.”

Inmiddels is een deel van de dijk helemaal vrij van verkeer en geldt er voor het Noordeinde een verkeersregeling. Door het plaatsen van VEZIPS is het voor het verkeer alleen maar mogelijk om het half uur heen of terug te rijden. De parkeerplaats op het Zuideinde heeft een gelimiteerd aantal parkeerplaatsen en zodra deze bezet zijn, wordt het verkeer door het nieuwe parkeerverwijssysteem naar andere parkeerplaatsen geleid. Verder zijn de 2 grote parkeerplaatsen qua onderhoud grootschalig aangepakt. Via een door Erdi ontwikkeld Centraal Managementsysteem kunnen alle selectieve toegangssystemen, slagbomen, parkeerverwijssystemen en telsystemen centraal worden bediend. Voor de bewoners is een vergunningstelsel ingevoerd met een (doorrij)pas, zodat ze bij hun eigen woning kunnen parkeren.

Jelle Kaars: ”De nieuwe situatie is nu een aantal maanden van kracht en ondanks alle commotie vooraf zijn de reacties positief. Onze gemeente heeft alle touroperators schriftelijk geïnformeerdover de nieuwe parkeerregeling en verder hebben we elke drie weken een bijeenkomst met de bewoners en de ondernemers. De ondernemers in het centrumgebied hebben afwisselend nog wel de nodige bezwaren en daar luisteren we goed naar. Als er zaken zijn waarin we ze tegemoet kunnen komen zullen we dat zeker doen. Ook hebben we regelmatig overleg met Erdi over bepaalde oplossingen of aanpassingen.”  

“Erdi is vanaf het begin af aan zeer betrokken geweest en heeft de eerste periode 24 uur per dag paraat gestaan”, vervolgt Jelle Kaars. “Het was een bijzonder complexe operatie,waarin Erdi haar deskundigheid heeft bewezen. Nu dit staat kunnen we onze centrumvisie gaan uitrollen. We beginnen met het verplaatsen van de markt naar het centrum en het autovrij maken van het Europaplein. Verder zullen we de komende jaren werken aan het vergroten van het winkelgebied en de ontwikkeling van een ondergrondse parkeergarage.”

Nieuwsbrief 2-2012

test